Obs De Tweewegen is een openbare school. Een openbare school staat open voor alle kinderen, iedereen is welkom. Bij ons op school willen wij ervoor zorgen dat ieder kind én iedere leerkracht zich veilig voelt. Wij zijn een school waar we successen vieren.
Daarnaast werken wij op basis van de uitgangspunten van Pedagogisch Tact. Dit wil zeggen dat wij de relatie met het kind als uitgangspunt nemen. Wij kijken naar de behoefte van het kind achter het zichtbare gedrag. Vanuit een goede relatie stimuleren wij kinderen tot autonoom handelen en het maken van bewuste keuzes. Op deze manier kunnen kinderen hun competenties optimaal ontwikkelen.
Visie
Onze bouwstenen: Autonomie; Wij zijn een school waar kinderen vertrouwen krijgen en leren om zelfstandig, verantwoordelijke keuzes te maken. Relatie; Wij zijn een school waar kinderen zich gezien voelen en waar wij kinderen zien. De relatie tussen kind en volwassene speelt een belangrijke rol in het creëren van een omgeving die de ontwikkeling van het kind stimuleert. Leerlingen voelen zich vrij om vragen te stellen en zijn niet bang om fouten te maken. Waar mogelijk gaan wij met de kinderen in gesprek om duidelijk te krijgen wat het kind nodig heeft om de volgende stap in zijn ontwikkeling te kunnen maken. Zo voelen de kinderen zich gehoord en gezien. Competentie; Wij zijn een school waar kinderen de kans krijgen om kennis, ervaring, vaardigheden en talenten te ontwikkelen. Kortom, waar kinderen de kans krijgen om het beste uit zichzelf te halen. Door rekening te houden met de drie bouwstenen; relatie, competentie en autonomie, wordt de intrinsieke motivatie van de kinderen vergroot. Wij proberen de kinderen verantwoordelijkheden te geven tot waar ze dit aankunnen. De kinderen krijgen het vertrouwen in hun eigen kunnen (Ryan & Deci, 2018). Wij houden rekening met verschillende talenten van de kinderen door een breed, verrijkend aanbod in alle groepen. Ouders; Wij zijn een school waar wij samen met ouders kijken naar wat het kind nodig heeft en samen werken aan dat wat het kind nodig heeft. Samenwerking en afstemming tussen betrokken partijen rondom het kind is van groot belang voor de doorgaande ontwikkelingslijn. Hierin worden niet alleen de ouders maar ook de kinderopvang en de peuterschool meegenomen. Van ouders wordt niet gevraagd om structureel onderwijsinhoudelijk te ondersteunen, wel wordt in specifieke situaties gekeken waar school en ouders samen op kunnen trekken zodat het kind zich optimaal kan blijven ontwikkelen. Verderop in dit document (samenwerking) wordt dieper in gegaan op de samenwerking met ouders.
Vanuit bovenstaande visie bieden wij ons onderwijs aan zoals hieronder beschreven staat:
Wij bieden onze leerlingen een doorgaande lijn aan van groep 1 tot en met groep 8. Deze doorgaande lijn wordt geborgd door het werken met methodes voor de kernvakken vanaf groep 3. Het team is voortdurend bezig met het aanscherpen van het didactisch handelen en het evalueren en borgen van afspraken over het aanbod. We sluiten zoveel mogelijk aan bij de onderwijsbehoeften van de kinderen door te differentiëren in het aanbod. Het aanbod voor het jonge kind is gebaseerd op leren door te spelen. Wij bieden de kinderen vanaf de start spelenderwijs vaardigheden, competenties en kennis aan. De leerkrachten in de kleuterbouw volgen de kinderen door te observeren en te registreren in het leerlingvolgmodel KIJK.
De zaakvakken worden aangeboden door middel van het werken met thema’s. Tijdens het thematisch werken worden (onderzoeks)vaardigheden van de kinderen ontwikkeld om kennis te verwerven en verwerken. Ook wordt het thematisch werken gebruikt om zoveel mogelijk de transfer te maken naar de kernvakken. De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd door middel van observaties tijdens de methodelessen, thematisch werken en door het leerlingvolgsysteem (IEP). De aandacht ligt dan op het proces, welke denkstappen maken de kinderen en hoe kan de leerkracht daar in de instructie op aansluiten. We gebruiken de methodetoetsen formatief. Naar aanleiding van de methodetoetsen bepalen we wat het kind nodig heeft in de komende periode.
Onze populatie is divers, wij proberen als school daar zo veel mogelijk rekening mee te houden in ons aanbod door met het gehele team aandacht te blijven besteden aan differentiëren en de leerkrachtvaardigheden die daarvoor nodig zijn. Onze populatie kent relatief veel meertalige kinderen. In alle groepen is er aanbod gericht op meertaligheid. Dit aanbod wordt besproken en geëvalueerd in het hele team. In de lagere groepen maken we onder andere gebruik van vertaalpennen. Ook worden de leerkrachtondersteuners ingezet om met deze leerlingen doelen vooraf te bespreken, te herhalen en in te oefenen.
Wij gebruiken het EDI-model als basis voor de instructies. EDI is een manier van lesgeven waarbij de leerkracht uitlegt waarna de leerlingen de gelegenheid krijgen samen met de leerkracht en met elkaar verder te oefenen. De leerkracht controleert voortdurend of alle leerlingen de leerstof begrijpen en geeft gerichte feedback. Als blijkt dat de meeste leerlingen de leerstof beheersen, dan werken ze zelfstandig verder (Hollingsworth & Ybarra, 2020).